Logo Logo
5 nejčastějších chyb potápěčů
  • 21.07.2020
  • potápění, chyby potápěčů,

Nedostatečná fyzická zdatnost, nezvládnuté kontroly vztlaku, vynechaná kontrola od buddyho, nedostatečná údržba a nedostatečně naplánovaný ponor často vedou k nehodám a zraněním při potápění. V tomto článku se na ně podíváme blíže a poradíme, jak jim zabránit. 

Nedostatečná fyzická kondice

Jen málo lidí dokáže být fit po celý svůj život. Včasné přijetí zdravého životního stylu může pomoci tomu oddálit neduhy a komplikace spojené se stárnutím. Pokud narazíte na zdravotní problémy, tak byste je měli rozhodně řešit se svým lékařem, přijmout vhodná opatření a provést nutné změny. Potápění může být celoživotním koníčkem. Před ponorem je však potřeba si přiznat, jestli jste k potápění zdravotně způsobilí. Sledujte případné známky akutního onemocnění a seznamte se s riziky a zásadními opatřeními spojenými s chronickými onemocněními.

Být fyzicky fit znamená být fyzicky a kardiovaskulárně dobře připraven a zdráv, abyste byli schopni bezpečně a kontrolovaným způsobem se potápět. Máte problémy při potápění v proudech? Jste vyčerpaní, když musíte dlouho plavat na hladině? Máte velké problémy se vstupem do vody či výstupem z vody.

A jste připravení svému buddymu pomoct v nouzi? Všichni potápěči by měli být fyzicky schopni v těchto situacích správně zakročit.

Žádný plán ponoru

Jeden z nejdůležitějších kroků v přípravě před ponorem je plán ponoru. Instrukce a informace nemusí být komplikované nebo neflexibilní. Je však důležité vědět, kde a kam se potápíte, abyste se vyhnuli zranění při potápění.

  • Informujte se o podvodních proudech, hloubkách, terénu, vodních živočiších, vstupních a výstupních místech a lodní dopravě v místech potápění.
  • Informujte někoho, kdo se nepotápí a čeká u vodní hladiny, o času a době ponoru a domluvte si v případě problémů krizový scénář. Dbejte na to, aby dotyčný měl v telefonu uložené všechna důležitá telefonní čísla (DAN, Aqua med, atd.).
  • Ujistěte se, že s celou skupinou máte a znáte stejný plán ponoru. Projednejte a stanovte krizový scénář, jestli se podmínky během potápění změní. Stanovte pevnou maximální hloubku potápění, znamení pro „půl nádrže“, 50 bar, ponoření a vynoření, safety stop a další důležitá nouzová znamení (včetně světelné signalizace).

POTÁPĚČSKÉ VYBAVENÍ

Nezvládnutá kontrola vztlaku a přílišná zátěž

Není překvapující, že většina zranění při potápění dochází s nezvládnutím kontroly vztlaku. Barotrauma, nekontrolované stoupání, poranění od živočichů a terénu. Neefektivní kontrola vztlaku může způsobit ponor hlouběji, než bylo plánováno, což může zvýšit spotřebu vzduchu. Neustále úpravy vztlaku mohou spotřebu vzduchu také zvýšit. Nejhorší scénář je nekontrolované stoupání. Potápěč se tak vystavuje riziku barotraumatu plic nebo riziku vniku dekompresní nemoci. Poranění uší jsou dalším častým důsledkem neefektivní kontroly vztlaku. Pokud při sestupu cítíte nepříjemný tlak ve středouší, tak byste měli sestup zastavit, vrátit se o kousek blíž k hladině do doby, než se tlak vyrovná a zkusit znovu sestoupit. Pokud se vám to samé stane při výstupu (reverzní blok), tak byste měli znovu trochu sestoupit a pokusit se tlak vyrovnat. Bez řádné kontroly vztlaku jsou tyto manévry těžko proveditelné.

Většina poranění od podvodní fauny a flory vychází z neúmyslného kontaktu, hlavně v oblasti dna. Řádná kontrola vztlaku je důležitá k ochraně sebe i podvodní svět. Myslete na to, že kontrola vztlaku začíná u správné zátěže, které mají potápěči kolem pasu většinou až moc. Během potápěčského výcviku má většina nováčků vždy o něco více zátěže, aby zůstali pěkně u dna. Mnoho z nich však v tomto zvyku pokračuje i dále, což zvyšuje spotřebu vzduchu a je pouhým plýtváním energie. Nikdy na kontrolu zátěže nezapomínejte.

Problémy s buddym a vynechaná kontrola

Častým důvodem problémů pod vodou je chabá komunikace se svým potápěčským buddym. Vynechané kontroly vybavení, chyby u konfigurace výstroje, špatné řízení dýchání a přidělení buddy, kteří se nezajímají o dění mezi sebou, vedou často k nebezpečným situacím. Nouzové znamení a signalizace by měla být mezi skupinou před ponorem jasná. Na začátku a konci potápění, při vstupu a výstupu je riziko zranění největší. Proto by před dosažením hloubky potápění měla skupina držet co nejvíce pospolu, aby v případě nouzového stavu jednoho člena mohli ihned reagovat. Situace bez přísunu kyslíku s partnerem vzdáleným 10 metrů je rozhodně velmi krizová. Právě přidělení buddy jsou často považování za nezbytné zlo místo důležitých společníků pro kontrolu a ochranu.

Nedostatečná údržba potápěčského vybavení

Již nespočetněkrát se stalo, že špatně udržované hadice, regulátory nebo BCD způsobily mnoho problémů. Není divu. Při transportu je vaše životně důležité vybavení často vystavování vnějším vlivům, což rozhodně zanechá stopy. Dodržujte intervaly údržby a nechte své zařízení seřídit a zkontrolovat v odborných servisech. Nezapomeňte, že na tom vybavení visí váš život! Zatímco hodně potápěčů věnuje regulátoru velkou pozornost, tak kontrola BCD se často přehlíží. Co se na něm vlastně může vůbec pokazit? Hlavně ventily a duše trpí ve slané vodě a při špatné údržbě. Problémy s BCD rozhodně nechcete mít například při hloubkových ponorech. Zeptejte se lidi, kteří již ve vodě s BCD měli problém. Myslím, že vám řeknou, jak se o něj od té doby starají.

Zvykněte si po každém potápění „žaket“ dobře opláchnout sladkou vodou. Poté nafouknout, zatřepat a přes inflátor dostat pryč zbytek vody. Pokud nechcete ve svém jacketu pěstovat vlastní biotop, tak byste jej měli před delší pauzou od potápění řádně vyčistit a dezinfikovat. Práte se proč? Zatímco zbytková sladká voda v klidu plesniví, tak ponechaná chlorová a slaná voda napadají duši, ventily a inflátor. K vyčištění pomohou PH neutrální prostředky nebo speciální mycí prostředky pro vaše BCD. Při čištění dokážete jednoduše odhalit i případné další problémy, které můžete pak řešit s odborným servisem.

POTÁPĚČSKÉ VYBAVENÍ

Zlepšit kondici!

Nikdy nepřestaňte pracovat na svých potápěčských schopnostech a dále je rozvíjet. Vždy je co se učit – jak se potápí v jiných prostředích, jak vylepšit své dovednosti nebo jak využít nové typy vybavení. Ať se chystáte potápět v jakékoliv oblasti, tak se ujistěte, že jste na ponor řádně trénovali. Nestačíte držet krok se skupinou? Potápěči by měli být fyzicky zdatní. Trénujte plavání s ploutvemi, aby si vaše muskulatura zvykla na specifický pohyb, který při plavání s ploutvemi vychází a cíleně jej trénovala. Šnorchlování je taktéž výborným a efektivním doplňkem vašeho potápěčského tréninku. Pravidelné šnorchlování posiluje dýchací svaly a zlepšuje hospodaření s kyslíkem. Doporučujeme provozovat více vytrvalostních sportů.

Příležitostní potápěči však potřebují čas, aby si opět zvykli na své vybavení a mohli mu důvěřovat. To platí samozřejmě i pro ploutve, které mohou být pro netrénovaná lýtka velkou výzvou, mnohdy končící křečemi. Rozhodně není od věci domluvit se ve zdejším potápěčském obchodě či v klubu potápěčů na pár tréninkových pokusech s vybavením a ploutvemi. Co je u lyžování samozřejmostí, je u potápění ještě v plenkách. Pochybovači budou mít samozřejmě vždy výmluvu – pravidelný trénink je časově náročný a stojí „majlant“ a plavání s ploutvemi není v normální otevírací době bazénu povoleno.

Kontinuita tréninků je však nejdůležitější u všech sportovních aktivitách. Pouze pravidelným tréninkem dosáhnete progresu a úspěchu. U potápění byste měli trénovat alespoň 2krát, lépe 3krát týdne aspoň 30 minut. Může to být ve formě kolečkových bruslí, nordic-walking, cyklistiky nebo běhu. Výhodou správného provozování nordic-walking spočívá ve velmi efektivním tréninku vytrvalosti. Při správném oblečení je můžete provozovat i celoročně. Běh je samozřejmě efektivním prostředkem pro zlepšení vytrvalosti. V zimních měsících plné sněhu však venku potkáte pouze opravdu hardcorové běžce.   

Pro těžší lidi může běh představovat i problém v oblasti pohybového aparátu a to hlavně kloubů, které jsou u běhu namáhány. Cyklistika tolik klouby nenamáhá, ale vytrvalostní efekt je podstatně nižší. V zimě taky moc cyklistů venku nepotkáte. Nordic-walking se tak podle nás jeví jako obecně nejlepší varianta tréninku.

 

Doufáme, že žádnou z těchto nejčastějších potápěčských chyb neděláte a jestli ano, tak jste si z tohoto článku vzali nové poznatky do budoucích potápěčských dobrodružství!